Tuesday, May 17, 2016

Saya Malala : Perempuan yang Berjuang untuk Pendidikan dan Ditembak oleh Taliban

Tajuk : Saya Malala : Perempuan yang Berjuang untuk Pendidikan dan Ditembak oleh Taliban
Penulis : Malala Yousafzai
Harga : RM45.90
ISBN : 9789675266355
Mukasurat : 335
Berat :

Sinopsis
Apabila Taliban menguasai Lembah Swat di Pakistan, seorang gadis cilik mula bersuara. Malala Yousafzai enggan berdiam diri tetapi berjuang menuntut haknya mendapatkan pendidikan. Pada Oktober 2012, tatkala usianya mencecah 15 tahun, nyawa Malala hampir-hampir tergadai. Dia ditembak di kepala semasa perjalanan pulang ke rumah dari sekolah dan harapan untuk hidup tipis. Namun, penyembuhan Malala yang hebat telah membawa dia dari kawasan terpencil di utara Pakistan ke dewan Bangsa-bangsa Bersatu di New York. Pada usia 16 tahun, dia muncul sebagai lambing protes keamanan global. Setahun kemudian, dia menjadi penerima Hadiah Nobel Keamanan yang termuda.

Dipuji kerana ‘perinciannya yang hebat’ oleh Associated Press, Saya Malala akan membuat pembaca percaya pada kuasa suara seseorang untuk merubah dunia.

Malala Yousafzai disasarkan oleh Taliban dan ditembak di kepala pada tahun 2012. Dia terselamat dengan cara yang sungguh menakjubkan dan meneruskan kempennya untuk pendidikan. Sebagai menghargai keberaniannya dan perjuagannya, Malala memenangi Anugerah Keamanan Belia Pakistan pada tahun 2011 dan pada tahun 2014, dia memenangi Hadiah Novel Keamaman.

No comments:

Post a Comment