Wednesday, April 19, 2017

Poskad Terakhir


Tajuk: Poskad Terakhir
Penulis: Syamnuriezmil
Harga: RM10.00

BLURB :

Selama 6 bulan, Fateha Ariani pindah masuk rumah baru, selama itulah dia menerima sekeping poskad setiap minggu. Dia ingatkan untuk penyewa sebelum dia. Tetapi, apabila dia kembalikan kepada Pak Cik Azam, Pak Cik Azam memulangkan semula poskad-poskad itu kepadanya.

“Pulak. Habis tu, untuk siapa?”
“Untuk hanglah agaknya.”
“Hish pak cik ni. Apa pulak untuk saya.”

Oleh kerana tak ada sesiapa yang menuntut, Fateha mula membaca poskad itu, mencari tahu, untuk siapa poskad itu dihantarkan. Tanpa Fateha sangka, poskad itu adalah untuk dirinya!

Untuk awak... hari ini hari pertama awak masuk rumah baru kan? Sorry, tak sempat nak tolong. Saya on the way ke Paris sewaktu awak masuk rumah baru. Ada hal sikit. Saya akan berada di sekitar Europe selama 6 bulan. Nanti saya tulis lagi. – Si Pemuja Rahsia.

Siapakah si pemuja rahsia yang menghantarkan poskad itu, ke rumahnya? Hanya dua orang saja yang muncul di dalam kepalanya waktu itu, anak Pak Cik Azam atau, jiran di depan rumah yang punya lesung pipit di pipi. Atau, bukan kedua-duanya?

Untuk awak... nak tak kita main satu permainan? Kita main teka sampai dapat. Kalau awak dah tahu saya siapa, awak balas poskad saya yang terakhir. Kalau betul tekaan awak, awak boleh denda saya. Tapi, kalau salah... awak pula kena denda. Macam mana? Awak mesti setuju sebab awak tu... pantang mengalah. – Si Pemuja Rahsia

Dapatkah Fateha meneka siapa si pemuja rahsia? Adakah dia menang dalam permainan itu? 

“Teha, aku tahu, macam mana nak perangkap mereka ni...”
“Macam mana?”


No comments:

Post a Comment